Despre Sfântul Epitaf cu icoana Îngropării Mantuitorului

Sfântul Epitaf (denumire din grecescul ἐπιτάφιος compusă din ἐπι care se traduce „pe, deasupra” și τάφιος care se traduce „mormânt”), numit și Sfântul Aer sau Plascenița (slavonă), este un obiect bisericesc de cult de formă dreptunghiulară, confecționat din pânză de in, mătase sau catifea, pe care se află zugrăvită icoana Înmormântării lui Hristos.

epitaf_2

 Sfântul Epitaf (denumire din grecescul ἐπιτάφιος compusă din ἐπι care se traduce „pe, deasupra” și τάφιος care se traduce „mormânt”), numit și Sfântul Aer sau Plascenița (slavonă), este un obiect bisericesc de cult de formă dreptunghiulară, confecționat din pânză de in, mătase sau catifea, pe care se află zugrăvită icoana Înmormântării lui Hristos.

În Sfânta și Marea Vineri, în Biserica Ortodoxă se săvârșește după slujba Ceasurilor, Vecernia în cadrul căreia se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf – icoana ce reprezintă punerea în mormânt a Domnului. Acesta este așezat pe o masă, iar deasupra se pune Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce. Credincioșii sărută Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce și Sfântul Epitaf, apoi trec pe sub masă.

Sfântul Epitaf rămâne spre închinare în mijlocul Bisericii până la sfârșitul slujbei Deniei Prohodului (Utrenia Sâmbetei celei Mari), oficiată spre seară. În cadrul acestei slujbe, preotul însoțit de credincioși poartă în procesiune Sfântul Epitaf, în jurul bisericii, actualizând evenimentul înmormântării Mântuitorului. După procesiune, Epitaful este este dus în Sfântul Altar, fiind așezat pe Sfânta Masa. Aici va rămâne în toată perioada pascală până în ajunul sărbătorii Înălțării Domnului când este așezat în locul său din biserică.

Slujba Vecerniei și Utreniei din Vinerea și Sâmbăta Pătimirilor, închipuie acțiunea de luare a Trupului Domnului de pe Cruce, de Iosif și Nicodim, pregătirea pentru înmormântare și înmormântarea Lui. Iosif și Nicodim, luând trupul Domnului de pe Cruce, L-au dus și L-au așezat pe o lespede de piatră, L-au pregătit pentru înmormântare (au înfășurat întregul corp în giulgiu, după ce L-au uns în prealabil cu o amestecătură de smirnă și aloe) după care L-au dus și L-au înmormântat. Tocmai aceste evenimente sunt simbolizate în întreaga procesiune cu Sfântul Epitaf.

De obicei peste Epitaf creștinii așează flori, iar preotul tămâiază ca la orice mort, încă neîngropat.

În Biserica Ortodoxă mai există o procesiune similară cu cea din Vinerea Mare, la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului când are loc o procesiune cu Epitaful Maicii Domnului. – doxologia.ro

Cititi va rog si alte subiecte interesante despre frumusetea ortodoxiei la categoria: Ortodoxie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s