Parintele paroh Ionel Doru: Stiliştii sunt departe de canonicitatea Bisericii noastre Ortodoxe.

Bisericile lor „nu sunt lăcaşuri sfinte şi sfinţite, dar slujbele lor sunt goale, fără niciun efect haric!”

Calendarul iulian, adoptat de întreaga creştinătate la începuturi, rămăsese în urmă faţă de calendarul solar. În anul 1582, Papa Grigorie al XIII-lea l-a îndreptat, pe baza duratei anului tropic, de 365 de zile, 5 ore, 48 de minute şi 46 de secunde. Acest calendar s-a numit gregorian. Ţara noastră a adoptat acest calendar în 1919, iar Biserica Ortodoxă Română în 1924. Stiliştii sau calendariştii sunt cei care nu s-au supus hotărârii Bisericii de a îndrepta calendarul, separându-se de aceasta, rămânând pe stilul vechi, adică după calendarul iulian. Despre partizanii stilului vechi am vorbit cu pr. paroh Ionel Doru de la Parohia „Pogorârea Sfântului Duh“ din Roman.

-Părinte, cine sunt, de fapt, stiliştii? Care sunt diferenţele dintre noi şi ei?

– Stiliştii sunt o comunitate religioasă minoritară, separată sau ruptă din corpul Bisericii noastre prin neacceptarea reformei calendarului realizată de Patriarhia Română în 1924. Ea a apărut şi s-a structurat până astăzi ca o mişcare rigoristă, cu un impact şi o răspândire mult mai mare în Moldova. Fiind greşit informaţi şi manipulaţi, credincioşii stilişti se cred în chip fals adevăraţii credincioşi ortodocşi, în realitate atât ierarhii lor, cât şi ei înşişi aflându-se în schismă şi neascultare faţă de Sfânta noastră Biserică. Trebuie spus foarte clar că, din nefericire, episcopii şi preoţii stilişti nu au preoţie lucrătoare, iar tainele lor sunt nule.

În ceea ce priveşte problema diferenţelor dintre stilişti şi credincioşii noştri, trebuie să se depăşească confuzia dintre haina exterioară a stilismului, care pare aidoma cu a Ortodoxiei noastre, şi să se conştientizeze că există o distanţă ca de la cer la pământ între ei şi noi, când este vorba de miezul credinţei.

– E bine să ne închinăm în bisericile lor, să participăm la slujbele lor?

– Categoric nu! Pentru că nu sunt lăcaşuri sfinte şi sfinţite, dar slujbele lor sunt goale, fără niciun efect haric! Şi totuşi, ne dăm seama de dificultatea pe care o presupune acest răspuns pe teren, de pildă acolo unde coexistă la nivel local o parohie ortodoxă, alături de stilişti. Acest lucru se agravează în momentul în care stiliştii, profitând de asemănarea externă cu Ortodoxia, de unele vicii ale legislaţiei, de spiritul tolerant greşit înţeles, fac colecte financiare de la credincioşii noştri şi-şi construiesc bisericile şi mănăstirile. Nu e o situaţie prea plăcută.

– Dar au rămas pe stil vechi şi ortodocşii ruşi, cei din Serbia, din Sfântul Munte Athos…

– Problema îndreptării calendarului nu a fost pe deplin rezolvată până astăzi în Ortodoxia universală. Congresul interortodox de la Constantinopol, din 1923, a hotărât de comun acord îndreptarea calendarului în Bisericile Ortodoxe surori, urmând ca fiecare biserică naţională să decidă momentul favorabil. Aşa se face că majoritatea bisericilor naţionale şi-au îndreptat calendarul, cu excepţia unora, printre care cele menţionate de dvs. Ortodocşii sârbi, ruşi, cei de la Sfântul Munte Athos sunt încă pe stil vechi, întrucât nu au găsit momentul prielnic pentru îndreptarea calendarului, dar ei sunt în comuniune cu Bisericile Ortodoxe care au adoptat stilul nou, deci şi cu noi, iar pe stilişti îi socotesc schismatici şi rupţi de Biserică. Trebuie precizat aici că unitatea Ortodoxiei universale este asigurată de hotărârea tuturor Bisericilor ortodoxe surori de a serba împreună Învierea Domnului după pascalia veche, până când îşi vor putea îndrepta calendarul toate popoarele ortodoxe. Prin acest consens s-a adâncit şi se adânceşte continuu criza de identitate a stiliştilor de pretutindeni.

„Dialogul cu stiliştii este foarte dificil“

– Spuneţi-ne, vă rugăm, cum s-a produs această schismă sau rupere din anul 1924.

– În România de atunci, abia ieşită din Primul Război Mondial, cu unitatea naţională şi religioasă realizată pentru toţi românii prin jertfe nemăsurate, cu ridicarea Bisericii la rang de patriarhie, nici acest proiect al îndreptării calendarului n-a fost lipsit de riscuri. Instruirea clerului şi a credincioşilor a avut şi minusuri. O minoritate aparent nesemnificativă dintre membrii Bisericii, cu mentalitate fals tradiţionalistă, pe fondul unei uriaşe neînţelegeri a adevăratului fond al problemei calendarului, a dat posibilitatea unui episcop caterisit de Sfântul Sinod, Galaction Gordun, să facă o ruptură dureroasă în Biserică noastră, organizându-se ca o grupare schismatică, cunoscută drept mişcarea stilistă.

– Povestea cineva că a întâlnit un călugăr care provenea dintr-o mănăstire de stil vechi, care a sfătuit-o să ia parte la un nou botez pentru a trece în rândul creştinilor de stil vechi. Cum se poate aceasta?

– Stiliştii s-au rupt de Biserica noastră mai ales din cauza îndreptării calendarului, văzând în aceasta o intenţie de catolicizare a neamului românesc. De aceea, din raţiuni confesionale, Ortodoxia universală a şi amânat multă vreme rezolvarea acestei probleme. Pe parcurs însă stiliştii, tot mai rigorişti, au găsit multe teme de controversă cu noi, încercând să pară în comparaţie cu noi ca nişte puritani ortodocşi. Astfel au devenit un fel de farisei, în ideea că numai ei respectă litera canoanelor Bisericii, făcând din calendar un adevărat „idol“, iar din Pidalion a doua Biblie. Nu este de mirare că ajung până acolo că socotesc necesară administrarea unui nou botez credincioşilor noştri. Aceasta demonstrează încă o dată cât de departe sunt de canonicitatea Bisericii noastre Ortodoxe. Tocmai canoanele Ortodoxiei universale atestă practica dintotdeauna de nerepetare a Sfântului Botez, chiar cu privire la schismatici şi eretici, cu condiţia săvârşirii lui în numele Preasfintei Treimi, mărturisirea credinţei ortodoxe şi pecetluirea Sfântului Duh prin administrarea Tainei Sfântului Mir.

– Ce-i sfătuiţi pe creştini vizavi de acest aspect? Să nu stea la discuţii cu stiliştii?

– În general, dialogul cu stiliştii este foarte dificil, de aceea nici nu-l recomand credincioşilor. Un sfat al părintelui Arsenie Papacioc cu privire la evitarea discuţiilor cu sectanţii este la fel de valabil şi aici. Ca şi în cazul sectanţilor, îndoctrinarea stiliştilor este la fel de patologică; au psihologia celor pe care învăţătura mărturisită nu-i face liberi, ci îi încarcerează. Cum să discuţi cu oameni care se cred depozite de adevăruri absolute, pe care ţin să le impună şi altora necondiţionat?

Sunt slujitor al unei parohii urbane. În Roman există o biserică stilistă. Am constatat că foarte mulţi credincioşi îi confundă pe stilişti cu lipovenii. Poate unii credincioşi au vizitat biserica stilistă, dar nu a existat nicio „trecere“ la ei, întrucât tocmai asemănarea exterioară face convertirea desuetă. Am avut uneori discuţii cu stilişti, dar argumente cum ar fi: „calendarul nu este o dogmă de credinţă, ci una pur ştiiţifică şi astronomică“ şi altele canonice, istorice, dogmatice îi făceau în cele din urmă pe interlocutorii mei stilişti să dea înapoi şi să-mi spună unele ca acestea: „Cucu cântă tot pe vechi!“; „Gerul Bobotezei a venit pe vechi“.

Este obligatoriu pentru cler şi credincioşi a urma stilul Bisericii locale pe teritoriul căreia se află

Biserica noastră n-a purces singură la adoptarea calendarului gregorian, odată cu adoptarea lui de către Stat, în 1919, ci abia după Congresul interortodox de la Constantinopol, din 1923, care a hotărât îndreptarea calendarului şi în Bisericile Ortodoxe, prin suprimarea diferenţei de 13 zile, cu care calendarul iulian rămăsese în urma celui îndreptat (adică 21 martie, în loc de 8 martie, unde ajunsese calendarul iulian). Data echinocţiului de primăvară – 8 martie este adusă la 21 martie, corespunzând calendarului solar, cum stabiliseră Părinţii de la Sinodul 1 Ecumenic de la Niceea (325). Au rămas însă câteva Biserici Ortodoxe care ţin calendarul iulian neîndreptat, ca Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusă şi Biserica Sârbă, precum şi mănăstirile din Muntele Athos, cu excepţia Vatopedului. Pentru a nu se rupe unitatea Bisericii Ortodoxe, întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe, întruniţi în Conferinţa panortodoxă de la Moscova, din 1948, au hotărât că, pentru menţinerea şi întărirea Ortodoxiei, toate Bisericile să prăznuiască Paştile la aceeaşi dată, în zi de duminică, dar nu odată cu Paştile evreilor, socotindu-se că Pascalia alexandrină satisface întru totul această cerinţă a Bisericii. Astfel, s-a stabilit ca toate Bisericile Ortodoxe să serbeze Paştile numai după Pascalia veche, până când toate Bisericile Ortodoxe surori vor adopta calendarul iulian îndreptat, iar cu privire la sărbătorile stabile, fiecare Biserică autocefală să se folosească de calendarul pe care îl are. În acelaşi timp, Conferinţa de la Moscova consideră obligatoriu pentru cler şi credincioşi a urma stilul Bisericii locale pe teritoriul căreia se află.

Atitudinea şi exemplul Bisericilor Ortodoxe care nu au adoptat până acum calendarul îndreptat a încurajat o serie de credincioşi de la noi şi din alte Biserici Ortodoxe să ţină în continuare stilul vechi, de unde şi numirea ce li s-a dat, de stilişti. Aceştia s-au grupat în jurul unor călugări fanatici, certaţi cu disciplina şi necunoscători ai realităţilor de care a ţinut seama Biserica atunci când a adoptat calendarul îndreptat. Stiliştii fac din calendar centrul doctrinei şi vieţii lor religioase, socotind că mântuirea sau osânda veşnică atârnă nu de corectitudinea învăţăturii de credinţă şi de împlinirea poruncilor Bisericii, ci de respectarea „sfântului calendar“, care e cel vechi. Ei rebotează şi cunună din nou pe cei ce aderă la stilism, fac sfinţiri de biserici fără antimise şi fără arhiereu, fac înmormântări şi Liturghie fără preoţi etc. – doxologia.ro

9 gânduri despre &8222;Parintele paroh Ionel Doru: Stiliştii sunt departe de canonicitatea Bisericii noastre Ortodoxe.&8221;

  1. a fost publicat undeva? cine i l-a luat? cand? alte detalii? cine e acest parinte? nu am nimic cu el, sunt de acord cu ce zice, dar pare extras de undeva…

    • Domnu papistas cu cioc, o sa ajungi cu papa grigorie in iad, calendarul iulian nu poate fi stilist pentru ca nu a fost chimbat tu esti stilist ca tii schimbarea….

      • tamara,
        Tu ai sa ajungi in Rai cumva ca esti stilista ? Citeste si te documenteaza nu fi spalata pe creier , ca de aia sunt carti in lumea asta , sa citesti sa te cultivi , citeste scrierile parintelui Nicodim Mandita , pe care nici stilistii tai nu-l pot contesta pe acest mare duhovnic si scriitor bisericesc , sau tu esti mai desteapta ca acest duhovnic ?

  2. Asa cum am mai spus , sunt ortodox .
    Cat despre articolul la care faci trimitere , contine o multime de inexactitati si exagerari .
    Inca de la inceput autorul simte nevoia sa spuna de noi ca nu avem har . Pai normal , cum am putea avea noi har ? Patriarhia romana a recunoscut harul doar anglicanilor – aia care au episcopi homosexuali si femei , inca din 1935 , prin hotarare sinodala !
    http://patriarhia.deveu.com/ro/relatii_externe/dialog_intercrestin_6_7.html
    A mai recunoscut harul catolicilor , prin acordul de la Balamand , care concretizeaza denumirea de biserici surori si care prevedea primirea credinciosilor intre cele doua fara botezare , adica prin recunoasterea tainelor/sacramentelor celeilalte ! A mai recunoscut harul si monofizitilor , prin acordul de la Chambesy , monofiziti numiti biserici ortodoxe orientale pe pagina web a patriarhiei …
    In aceste conditii , cum ar putea sa creada vreun preot al BOR ca avem noi har ???
    Apoi , autorul articolului vorbeste neintemeiat despre unitatea de sarbatorire a pastilor dupa pascalia veche – in biserica ortodoxa a Finlandei se tin pastele dupa o pascalie proprie , moderna , inventata , ceea ce contravine canoanelor apostolice si sinodului 1 ecumenic .
    Dealtfel , si patriarhia romana a incercat introducerea unei pascalii eretice , sarbatorind in 1926 si 1929 pastele impreuna cu catolicii si inainte de pastele evreilor !!!
    @ „calendarul nu este o dogmă de credinţă, ci una pur ştiiţifică şi astronomică“
    Pai in cazul asta poate ortodoxia sa renunte la ceea ce nu e dogmatic , sa renunte la traditiile si obiceiurile ortodoxe ??? De unde ideea asta ca putem renunta sau moderniza ce nu e dogma ??? Putem de exemplu face semnul crucii cu patru degete , ca nu regglementeaza vreo dogma acest lucru … ? Sau poate putem renunta la el ? Dar la citirea acatistelor putem renunta , ca doar nu e vreo dogma care sa reglementeze asta … ?
    Vedeti de situatii absurde se pot isca atunci cand vrem sa schimbam ceva in viata Bisericii ?
    @ Este obligatoriu pentru cler şi credincioşi a urma stilul Bisericii locale pe teritoriul căreia se află
    Si chestia asta poate duce la situatii extrem de absurde , ilogice sau blasfemiatoare ! De exemplu , daca pleaca cineva la Ierusalim , unde Nasterea Domnului e pe 7 Ianuarie , asadar daca pleaca cineva din Romania inainte de 25 decembrie sn , si se intoarce inainte de 7 ian sn , ajunge astfel sa nu sarbatoreasca deloc Nasterea Domnului ! Tot asa se poate ajunge la si la o dubla sarbatorire !!!
    @Aceştia s-au grupat în jurul unor călugări fanatici, certaţi cu disciplina şi necunoscători ai realităţilor de care a ţinut seama Biserica atunci când a adoptat calendarul îndreptat.
    Calugari fanatici mai trebuie sa fi fost cei care au vrut sa pastreze traditia ortodoxa … Dar in cazul acesta , cei din muntele Athos nu sunt si ei fanatici , caci si ei au refuzat trecerea ca noul calendar ???
    Apoi , aceste calugari superfanatici si-au meritat din plin persecutia revarsata asupra lor de catre fratii iubitori si plini de dragoste din BOR , in frunte cu patriarhul care era si prim ministru , miron cristea , nu-i asa ???
    Acesti calugari fanatici au fost batuti , torturati si omorati cu multa dragoste de cucernicii crestini din BOR !!!
    Ei erau marele pericol la adresa ortodoxiei si au fost ratati ca atare , li s-au daramat peste 40 de biserici si manastiri de catre fratii lor iubitori in numele credintei ortodoxe , si au fosul t aruncati prin inchisori , desigur , tot din dragoste si . Asadar fanaticii si-au primit tratamentul meritat ! Desigur , fratii plini de dragoste nu l-au citit pe Sfantul Pavel care interzice prigonirea , iar de canoane ce sa mai pomenesc , ca si asa alde popi de teapa astuia zic ca ne-am facut a doua Biblie din Pidalion … Ce minciuna sfruntata , cata ipocrizie … Oare la liturghie citim din Biblie , a vazut careva ca citim si din Pidalion …?
    Iar Pidalionul , pentru cei care nu sunt familiarizati , este nimic altceva decat cartea regulilor ortodoxiei graite de Sfantul Duh prin gura Sfintilor Parinti la sinoade ecumenice si locale ! Asa ca inteleg de ce unii incearca sa defaimeze Pidalionul , precum si acest asa-zis parinte …

    @Stiliştii fac din calendar centrul doctrinei şi vieţii lor religioase, socotind că mântuirea sau osânda veşnică atârnă nu de corectitudinea învăţăturii de credinţă şi de împlinirea poruncilor Bisericii, ci de respectarea „sfântului calendar“, care e cel vechi.
    Asta e o minciuna gogonata . Ori omul chiar nu stie , ori exagereaza !

    @ Ei rebotează şi cunună din nou pe cei ce aderă la stilism, fac sfinţiri de biserici fără antimise şi fără arhiereu, fac înmormântări şi Liturghie fără preoţi etc.

    Noi botezam prin intreita afundare pe cei care nu au afundarile corecte , sau sunt cu asa-zis botez prin turnare sau stropire . Pe cai cu afundari canonice ii mirungem . Deci alte minciuni . Dar minciuna care le pune capac e aia cu Litrughia fara preoti . Pai cand citesc un articol care colcaie de minciuni , exagerari si rautati , as putea sa ma gandesc vreodata sa vin in BOR ??? Asta lasand problemele de erezie si ecumenism pe care le are …

    • marin ,
      Dar copiii nascuti foarte bonavi , pusi in pericol de moarte , care , ca sa nu moara nebotezati si asistenta sau oricine se gaseste in clinica respectiva are obligatia sa-l stropeasca cu apa si sa spuna , „se boteaza robul lui Dumnezeu , si ii pune un nume care ii trece prin minte , acel copil nu-i botezat ??? Iar daca acest copil scapa prin minune , i se continua botezul prin Mirungere cu Sfantul si Marele Mir , iar daca moare intre timp , se considera ca a fost botezat , ca asa zice Domnul :”Cine nu iese din apa si din Duh , nu va intra in Imparatia Cerurilor „. Deci , conform canoanelor ortodoxe , acest copil nou-nascut , prematur sau nu , dar care este in primejdie de moarte , se boteaza de oricine stropindu-l dupa cum are posibilitati si cu apa de la robinet daca e cazul , doar sa pronunte aceste cuvinte :Se boteaza robul sau roaba lui Dumnezeu , punandu-i un nume , in numele Tatalui al Fiului si al Sfantului Duh ,si copilul este considerat botezat . Deci nu are nicio logica ce spui in comentariul . Majoritatea copiilor sunt cufundati de trei ori , in numele Sfintei Treimi , eu am botezat 9 copii si pe toti i-am vazut cufundati cu tot corpul inclusiv capul , ba mai mult , niciun copil nu a plans sau sa nu-i placa in apa botezului . Nu generaliza , daca pe ici pe colo , unii preoti mai tineri , se tem sa cufunde copilul de tot , pana cand se obisnuiesc botezand mai multi , dar asta nu inseamna ca acesti copii nu sunt botezati si trebuie sa vina la voi , sa-i botezati a doua oara , ceea ce este un pacat canonic de neiertat .

      • Spui ca e pacat canonic de neiertat ? De aia nu-i mai botezati voi pe catolici , le recunoasteti botezul , nu ?
        Botezul care nu are cele trei afundari canonice nu e botez valid , o marturisesc la unison toti sfintii parinti ai ortodoxiei ! Ceea ce spui tu , cu copiii bolnavi , da , asa este , li se recunoaste botezul , si li se face doar mirungerea . Dar asta este o iconomie de la canonul botezului ,deoarece e in pericol viata copilului . Insa cei care nu sunt in vreun pericol , si sunt intrunite toate conditiile unui botez canonic , pe aceia de ce nu-i botezati pastrand randuiala …? Va spun eu , pentru ca sunt multi popi care au catolicizat botezul , de aia si pe greco-catolici in Transilvania dfaca vin la ortodoxie nu0i mai botezati , la fel si pe catolici , recunoscand botezul ereticilor … Stii tu oare ca BOR a semnat acordul de la Balamand prin care recunoaste ca sora biserica catolica si spune ca sacramentele-tainele lor au har ???

  3. ionut ,
    Nu este nevoie sa ti se confirme cine este acest parinte din articol , daca vrei sa te convingi , studiaza hotararile primului Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325 , prezidat de Imparatul Constantin cel Mare si la care au luat parte 318 Parinti ai Bisericii , in legatura cu STABILIREA caledarului corect , sau cum i se mai spune , CALENDARUL CERULUI , cel adevarat si nu calendarul Iulian , al Imparatului pagan Iulian , apoi cauta in scrierile parintelui Nicodim Mandita un mare duhovnic si scriitor bisericesc , care explica tot asa ca in acest articol chiar mai amplu , despre ADOPTAREA , si nu schimbarea calendarului , care a fost hotarat de primul Sinod Ecumenic de la Niceea , dar nu a fost adoptat atatea secole din motive bine explicate .
    Alta problema de inteles este ca STILISTII din Romania , nu au nimic in comun cu bisericile ortodoxe care tin calendarul Iulian , pentru simplu fapt ca , conducerea acestor biserici nu a hotarat adoptarea calendarului Gregorian la nivelul de hotarari ale Sfantului Sinod al acestor biserici , Rusia , Serbia Grecia si Sf Munte , pe cand aici , acesti stilisti , s-au desprins de BOR , care a hotarat prin decret al Sfantului Sinod , adoptarea acestui calendar , deci sunt SCHISMATICI .De aceea , nu sunt bine vazuti si nici acceptati de bisericile care tin pe vechi cum se spune si nu colaboreaza cu stilistii de aici , considerandu-i schismatci . Pentru ca s-au desprins de hotararile Sfantului Sinod al BOR , si s-au separat , diavolul ii ispiteste pentru ca au schimbat si ordinea slujirilor , boteaza a doua oara etc etc , fara sa mai luam in considerare , ura lor diabolica fata de Biserica Ortodoxa Romana si ortodocsii de pe „NOU”.
    Citeste Istoria Bisericeasca Universala a Prof . Dr . Ioan Ramureanu , edit. 1992 .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s